Przepisy, zdrowie

Szynka pieczona do chleba i nie tylko…

Długo nie mogłam znaleźć przepisu na szynkę idealną. Pyszną i zdrową. Domową i aromatyczną. Postanowiłam sama wymyślić na nią przepis i przyznaję się bez bicia, wyszła odlotowa. Jak to się teraz mówi…aaaa…petarda.
Najważniejszy składnik to szynka oczywiście, potrzebujemy jej ok. 1-1,2 kg. Wymaga od nas trochę nakładu pracy (nic za darmo!) oraz ważne jest, żeby poleżała w zalewie całą dobę.

Składniki do zalewy:

1. Ziele angielskie 5 ziarenek

2. Liść laurowy 2-3 listki

3. Owoc jałowca 4-5 ziarenek

4. Czosnek (polski) wyciśnięty – 5 ząbków

5. Pieprz czarny niemielony – 4 ziarenka

6. Sól 4-5 łyżek (zależy od wielkości łyżki i od upodobań smakowych)

7. Woda 2 L

Wykonanie:
Zagotować zalewę łącząc wszystkie przyprawy i wodę i zostawić do ostygnięcia. Następnie włożyć mięso na 24 h do zalewy, można dłużej lub krócej trzymać w zalewie. Im dłużej będzie w zalewie, będzie bardziej aromatyczne. Jeżeli natniemy w kilku miejscach, szybciej aromat dojdzie do całego mięsa. Po wyciągnięciu z zalewy należy wytrzeć mięso do sucha i obwiązać sznurkiem wędliniarskim / bawełnianym. Na YouTube można znaleźć filmik jak to zrobić (nie mój! Ale jest). Jeżeli nie mamy na to ochoty, można zrezygnować ze sznurka, ale lepszy aromat posiada wiązana szynka. Widziałam też w sklepach takie gotowe rękawy z gumek, wystarczy tylko wepchnąć (dosłownie) szynkę i już!

Składniki do smarowania szynki:

1. Vegeta 1 łyżeczka
2. Papryka ostra 1 łyżeczka
3. Majeranek 1,5 łyżeczki
4. Tymianek 0,5 łyżeczki
5. Czosnek wyciśnięty 4 ząbki
6. Woda 2 łyżki
7. Oliwa z oliwek 2 łyżki
8. Sos sojowy lub magi 1 łyżeczka

Włączamy piekarnik na 180 stopni. Łączymy wszystkie składniki i smarujemy szynkę z każdej strony. Przygotowujemy naczynie żaroodporne o średnicy ok. 21 cm, może być większe, na spód kładziemy plasterki cebuli i zalewamy je ¼ szklanki zalewy, w której marynowała się szynka. Na cebuli kładziemy mięso i zamykamy naczynie, wkładamy do piekarnika na 1h. Po godzinie ściągamy pokrywkę i pieczemy 20 min, potem zakładamy jeszcze pokrywkę na 10 min i gotowe. Jeżeli wytopiło nam się dużo tłuszczu i wody to najlepiej odlać i zostawić jako sos np. do ryżu. Nie zostawiajmy szynki w sosie na dłuższy czas, bo będzie niesmaczna.

No i mamy super zdrowe mięsko do chleba. Można je także poddawać jako obiadowe.
Jak macie jakieś sprawdzone przepisy to chętnie przygarnę 🙂

Smacznego!